dilluns, 10 de febrer del 2014

Veritat, realitat, concordança

“Què s’entén habitualment per ≪veritat≫? La paraula ≪veritat≫, elevada i al mateix temps desgastada, quasi buida, fa al·lusió a allò que fa cert el que és cert. Què és quelcom cert? Diem, per exemple: ≪És una vertadera alegria col·laborar en l’èxit d’aquesta tasca≫. Pensem: és una alegria pura, real. El que és cert és real. D’acord amb això parlem d’or veritable a diferència del fals. L’or fals no és realment el que sembla. És només una ≪aparença≫ i, per tant, irreal…
No obstant això, no només una al·legoria real, a l’or autèntic i a tot ens d’aquesta espècie, els anomenem veritables, sinó que anomenem cert o fals, també i sobretot, els nostres enunciats sobre l’ens, que pot ser, ell mateix, segons la seva espècie, autèntic o inautèntic, i en la seva realitat així o d’una altra manera. Un enunciat és cert quan el que diu coincideix amb la cosa que enuncia. També en aquest cas diem: concorda. Però ara no concorda la cosa, sinó la proposició. El cert, sigui una cosa vertadera o una proposició certa, és allò que concorda. Ser cert i veritat significa concordar i, per cert, de doble manera: d’una banda, la concordança d’una cosa del que es presumeix i, de l’altra, la coincidència d’allò esmentat en l’enunciat amb la cosa.

Martin Heidegger: De l’essència de la veritat

Autor: Martin Heidegger (Messkirch, Alemanya, 26 de setembre del 1889 - Todtnauberg, Alemanya, 26 de maig del 1976) fou un filòsof alemany que destacà per a les aportacions en el camp de la metafísica així com per la seva intervenció en el naixement d'una nova visió filosòfica del món: l'existencialisme. Era un catòlic convençut i simpatitzava amb el feixisme hitlerià. L'obra de Heidegger sol entendre's com separada en dos períodes distints, pel que és habitual parlar de dues etapes o moments en el seu pensament:
- Moment que se serveix de l'analítica existencial com a instrument o "prolegomen" per a una nova metafísica.
- Un segon període al qual, com el propi autor assenyala, concep el seu pensament com el desenvolupament d'una "història de l'ésser". L'objectiu fonamental d'aquesta "història de l'ésser" radica en la comprensió dels vincles entre el desenvolupament de la qüestió de l'ésser en la filosofia i la història d'Occident.

Idees principals: Aquest text de Martin Heidegger ens parla sobre la diferència entre dir que alguna cosa és certa o falsa i dir que alguna cosa és veritat o mentira. Per explicar-nos aquestes idees ens fica diferents exemples. Ens diu la diferència entre el que es veritat i el cert. Ens diu també que el cert ha de concordar i que les propocicions no poden ser veritat, només certes.

Un altre títol per el text:  On és la veritat? 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada