4. El dubte metòdic i el cogito:
Discurs del mètode,
4a. part.
"Fa molt de temps que havia
observat que, pel que fa als costums, cal, de vegades, seguir opinions, que
sabem que són molt incertes, com si fossin indubtables, com he dit abans; però,
per tal com aleshores desitjava d'ocupar-me solament en la investigació de la
veritat, vaig pensar que havia de fer tot el contrari i rebutjar com
absolutament fals tot allò en què pogués imaginar el menor dubte, a fi de veure
si, després d'això, no restaria quelcom en la meva creença, que fos
enterament indubtable. Així, puix que els sentits ens enganyen de vegades, vaig
voler suposar que no hi ha res que sigui tal com ens ho fan imaginar; i, puix
que hi ha homes que s'equivoquen en raonar, fins de les matèries més simples de
la geometria, i hi fan paralogismes, vaig pensar que jo estava tan exposat a
equivocar-me com qualsevol altre, i vaig rebutjar com a falses totes les raons
que havia tingut abans per demostratives; i en fi, considerant que tots els
pensaments que tenim estant desperts, ens poden venir també quan dormim, sense
que n'hi hagi aleshores cap de veritable, vaig resoldre de fingir que totes les
coses que fins aleshores havien entrat en el meu esperit, no eren més
veritables que les il·lusions dels meus somnis. Però immediatament vaig
advertir que, mentre volia pensar així que tot era fals, calia, necessàriament,
que jo, que ho pensava, fos alguna cosa; i observant que aquesta veritat: «jo
penso, doncs jo sóc», era tan ferma i segura, que les suposicions més
extravagants dels escèptics no eren capaces de fer-la trontollar, vaig pensar
que podia admetre-la sense escrúpol com el primer principi de la filosofia que
cercava."
Idees principals: Aquest fragment ens presenta una part de la filosofia de
Renée Descartes, el dubte metòdic. Ens diu que aquest dubte ens permet arribar
a la certesa ja que allò indubtable és cert. Planteja el fet que hauria de
considerar que tot allò que havia après era discutible. Es planteja el dubte
dels sentits, de la distinció entre realitat i el somni i fins i tot el dubte
de les matemàtiques. S’adona finalment que el que és indubtable és el jo perquè
no es pot dubtar que jo dubto i penso.
Un altre títol: L’indubtable a través del dubte
Comentari de text: Aquest text pertany a l’autor de la filosofia moderna
Renée Descartes el qual ens presenta el seu dubte metòdic.
Aquest
dubte que planteja Descartes no és un dubte escèptic sinó que ens permet
arribar a la certesa. L’autor, com bé diu, comença a dubtar de tot el que havia
après per veure si en aquell dubte que ell es plantejava apareixeria quelcom
indubtable, és a dir, la certesa que és l’objectiu principal de la seva
filosofia.
Així,
Descartes divideix el dubte en tres parts. La primera es el dubte dels sentits
ja que aquests ens enganyen i només ens ofereixen probabilitat. La segona seria
el dubte de si el que vivim és una realitat o un somni. Descartes veu que se’ns
fa difícil diferenciar una realitat d’un somni. L’últim dubte es centra sobre
el de les veritats matemàtiques, el qual Descartes duu a la màxima radicalitat.
Però
finalment, Descartes diu que es pot dubtar dels sentits, de la realitat o de
les matemàtiques però el que és veritablement indubtable és el fet de que s’està
dubtant. Si jo com a persona dubto, vol dir que penso i si penso vol dir que
existeixo. Per això cita el fet de “jo penso, doncs jo soc” i afirma que la
veritat absoluta és el jo.
Per
tant, dins del dubte, Descartes troba la única veritat la qual es el jo, el
subjecte que passa a cer el centre de la veritat i és la primera certesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada