10.
Hipòtesi del geni maligne: Meditacions
metafísiques, 1a.
"Suposaré
doncs que hi ha, no un Déu veritable, que és la font sobirana de la veritat,
sinó cert geni maligne, no menys astut i enganyador que poderós, que ha emprat
tota la seva indústria a enganyar-me. Pensaré que el cel, l'aire, la terra, els
colors, les figures, els sons i totes les coses exteriors que veiem no són
altra cosa que il·lusions i enganys, dels quals se serveix per sorprendre la
meva credulitat. Consideraré que jo mateix no tinc mans, ulls, carn, sang, que
no tinc cap sentit, sinó que crec falsament que tinc totes aquestes coses.
Romandré obstinadament lligat a aquest pensament; i si, per aquest mitjà, no és
pas al meu poder arribar al coneixement de cap veritat, si més no és al meu
abast suspendre el meu judici. És per això que em posaré en guàrdia acuradament
per no admetre en la meva creença cap falsedat i prepararé tan bé el meu
esperit per a totes les astúcies d'aquest gran enganyador, que, per poderós i
astut que sigui, mai no em podrà imposar res."
Idees principals: Aquest text pertany a l’autor
René Descartes. Aquí ens tracta del seu dubte metòdic i de la seva hipòtesi del
geni maligne. Després d’abandonar la idea de que Déu no ens pot fer dubtar
perquè és bondadós crea la idea del geni maligne que ens fa enganyar-nos i
dubtar. Descartes diu que tot allò que creia cert fins al moment ara dubte per
així poder saber únicament les coses certes i enfrontar-se al geni maligne.
Un altre títol: La imposició del maligne
Comentari:
Aquest
fragment pertany a Meditacions
metafísiques de l’autor racionalista del S.XVII, René Descartes.
Un
cop plantejat el dubte que ens pot ajudar a arribar a la certesa, Descartes veu
que si Déu la creat, és impossible que el mateix Déu li creï tots aquests
dubtes i que el faci enganyar perquè entraria en contradicció amb la seva infinita
bondat.
Es
per això que crea la hipòtesi del geni maligne i diu que podria existir aquest
geni que l’estigués fent enganyar-se. Per tant, Descartes porta el dubte a la màxima
radicalitat i afirma que deixarà de creure fins i tot en la anatomia del seu
propi cos perquè aquest geni no li imposi el fet d’enganyar-se i dubtar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada